грудня 24, 2017

Матеріал до педагогічної виставки 2018

Тема досвіду: «Формування  мовленнєвої компетенції учнів на уроках російської мови та  літератури»


Петрова Галина 
учитель російської мови та літератури
 
спеціаліст вищої категорії
Запорізької  гімназії № 6 Запорізької міської
ради  Запорізької області,
E-mail: rosiahka41@gmail.com

Посилання на матеріал>>

Провідна педагогічна ідея досвіду
Провідна педагогічна ідея досвіду  передбачає перевтілення процесу навчання в процес творчої співпраці учня і вчителя, тим самим дозволяє підвищити навчальну мотивацію і організувати продуктивну навчальну діяльність на уроці, що є найважливішою умовою успішного формування предметних і мовних компетенції учнів. Адже успішність дитини в навчанні залежить від того, наскільки він став суб'єктом власної навчальної діяльності, навчився її самостійно планувати і реалізовувати.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Викладання російської мови і літератури в сучасних умовах неминуче стикається з цілою низкою суперечностей. По-перше, це відсутність в учнів особистісного мотиву діяльності, пов'язане з активним розвитком інтернет-технологій і сприйняттям предметів гуманітарного циклу (особливо літератури) як відірваних від практичної діяльності. Наслідком цього стає наступна проблема - неміцність практичних навичок усного та писемного мовлення. Пізнавальні та духовно-моральні горизонти учнів зараз в більшій мірі визначаються ЗМІ, журнальной літературою, поп-музикою, комп'ютерними іграми, що призвело до зниження загального рівня мовної культури. Традиційні педагогічні прийоми, методи і засоби навчання в цих умовах недостатньо ефективні. Робота над даною темою стає особливо актуальною в умовах переходу на державні освітні стандарти.


Науково – теоретична база досвіду
Досвід ґрунтується на роботах відомих теоретиків, а саме: А. Хуторського. «Ключові освітні компетентності»і, І. Г. Єрмаковій, Д. О. Пузікової, Г. М. Несен, І. В. Родигіній,  Л. В. Сохань (компетентнісний підхід до навчання); мотивація діяльності учнів (Е.П.Ільїна, Г.І.Щукиної), особово-орієнтоване  вчення (С.І.Подмазіна), В. Д. Шарко, Ю. В. Васькової (педагогічні теорії, технології, досвід), Голобородько Є. П., Ісаєвої Л. С.
Загальнопедагогічні проблеми формування компетентностей школярів розглядають Н. Бібік, С. Бондар, М. Гончарова-Горянська, Л. Гузєєв, І. Гузик, М. Гузик, І. Гушлевська, О. Дахін, , О. Локшина, А. Маркова, О. Овчарук, Л. Паращенко, О. Пометун, О. Савченко, Дж. Рамен, С. Трубачова, П. Хоменко,  С. Шишов.
Стисла анотація досвіду:
На своїх уроках я намагаюся створити атмосферу доброзичливості та співпраці. Кожен урок будую так, щоб зацікавити учнів, щоб прищепити любов до літератури. Перш за все, для мене важливий принцип навчання діяльності. Відповідно до нього намагаюся не тільки навчити школярів предметно - практичних дій, а й сформувати самі способи і прийоми навчальної та пізнавальної діяльності, вміння контролю і самоконтролю, оцінки та самооцінки. Не менш важливим видається мені і креативний принцип: необхідно вчити дітей творчості, розвивати здатність самостійно знаходити рішення. Повноцінне включення дитини в діяльність різко відрізняється від традиційної передачі йому готового знання: тепер вчитель повинен організувати дослідницьку роботу дітей, щоб вони самі взяли участь у вирішенні ключової проблеми уроку і самі могли пояснити, як діяти в нових умовах. Для досягнення поставленої мети використовую наступні технології:
-          технологія проблемного навчання;
-технологія рівнів диференціації на основі обов'язкових результатів дозволяє відпрацювати освітні стандарти, попередити неуспішність;
-технологія особистісної орієнтації (навчання у співпраці розвиває взаємовідповідальність, здатність навчатися в силу власних можливостей за підтримки своїх товаришів);
-інформаційно-комунікаційні технології активізують психічні процеси учнів: пам'ять, увагу, сприйняття; набагато активніше і швидше відбувається збудження пізнавального інтересу, формують інформаційну культуру.
Мета даного досвіду – вивчення і використання прийомів, форм і методів формування мовленнєвої компетентності учнів в в навчанні учнів як засобу підвищення продуктивності сучасного уроку.
Якісно нові принципи навчання визначають і нову організацію навчального процесу, особливі педагогічні технології, особливі прийоми і засоби, що використовуються в навчальному процесі. У той же час перевага творчого підходу в тому, що він застосунемо при роботі з будь-якої з діючих програм, прекрасно поєднується з іншими сучасними освітніми технологіями і методами: з ігровою технологією;
технологією розвитку критичного мислення (Інсерт, Сенкан, Сінквейн, кластери і т.д.)
методом проекту; інформаційно-комунікативними технологіями; здоров'я зберігаючих технологій.
Необхідно відзначити, що формування мовленнєвої компетентності учнів змушує відмовитися від пояснювально-ілюстративного методу навчання на користь частково-пошукового, дослідницького і проектного методів. Точно так же фронтальна робота поступається місцем індивідуальній, а також роботі в групах і парах. Тобто найбільш оптимальними стають такі форми роботи, які спираються на спільну або самостійну навчальну діяльність, який спрямовується вчителем.
Результативність впровадження досвіду
Результативність досвіду містить систему наукових знань, навичок і вмінь, оволодіння якими забезпечує всебічний розвиток здібностей учнів, формування їх світогляду, набуття соціального досвіду, підготовку до суспільного життя й до професійної діяльності.  Якісно зріс творчий рівень учнівських робіт, який позначився на використанні оригінальних і нестандартних прийомів побудови усних і письмових висловлювань.
Репрезентація досвіду 
Досвід роботи вчителя Петрової Г.Т. репрезентовано на засіданні науково - методичної ради гімназії №6 (протокол 34 від24.11.17) , на засіданні РМЦ.
Форми репрезентації: виступи на засіданні РМЦ вчителів–словесників.


1 коментар:

  1. Насколько точно выявлены "проблемы" в разделе Актуальность. Нам учителям с этим нужно что-то делать. Спасибо!

    ВідповістиВидалити